Jak wybrać idealny prezent dla klienta?

Jak wybrać idealny prezent dla klienta? Krótki poradnik – cz. 1

Jeżeli zastanawiasz się jak wybrać idealny prezent dla klienta, tak aby zyskać pewność, że jest on odpowiedni, trafiony i skuteczny – dobrze trafiłeś. W ramach naszego krótkiego poradnika pochylimy się nad zagadnieniem, które spędza sen z powiek wielu biznesmenom i postaramy się zgłębić najważniejsze kwestie związane z dawaniem upominków w relacjach biznesowych.

Prezent dla klienta – w poszukiwaniu złotego środka

Dawanie i otrzymywanie prezentów skrywa w sobie ogromną moc. Potwierdzają to również badania naukowe z zakresu psychologii wywierania wpływu społecznego, o których wspominaliśmy w artykule Upominki biznesowe – inwestycja w przyszłość Twojej firmy.  Oprócz ciekawostek ze świata nauki, znajdziesz w nim dodatkowo listę niepodważalnych korzyści, płynących z podjęcia decyzji o włączeniu prezentów dla klientów  w strategię marketingową Twojej firmy.

Siła, kryjąca się za podarunkami może oddziaływać we dwie strony. Jeżeli wykorzystamy ją w umiejętny, a zarazem przemyślany sposób – istnieje szansa, że pomoże nam w osiągnięciu celów zawodowych lub przynajmniej skutecznie nas do nich przybliży. Natomiast, jeśli nie poświęcimy wystarczającej ilości czasu na zgłębienie tego tematu, najprawdopodobniej okaże się, że nie tylko zmarnujemy drzemiący w prezentach potencjał. Może również zdarzyć się, że znajdziemy się w niekomfortowej sytuacji, która może skutecznie pokrzyżować nasze plany na przyszłość.

Zanim zaczniesz rozważać konkretne propozycje upominków biznesowych, zastanów się nad kilkoma istotnymi kwestiami.

Jaki jest Twój cel?

Rozpocznij od zastanowienia się co sprawiło, że rozważasz obdarowanie klienta prezentem. Zależy Ci przede wszystkim na tym, aby prezent zachęcił go do dalszego korzystania z usług Twojej firmy? Roszczeniowe nastawienie, za którym kryje się oczekiwanie, że koniecznie otrzymasz coś w zamian, nie ułatwi Ci zbudowania i podtrzymania wysokojakościowej relacji biznesowej. Utrudni to też wybranie wyjątkowej niespodzianki. Bardzo możliwe, że klient wyczuje Twoje intencje i poczuje się jak uczestnik strategii opartej na manipulacji, która ma na celu wymusić na nim określone działania. Dlatego też, nie traktuj sztuki dawania prezentów biznesowych jedynie jako narzędzia do osiągania celów finansowych. Niech będzie stanowiła cel sam w sobie – wówczas dodatkowe gratyfikacje i tak się pojawią.

Z jakiej okazji?

Specyfika danej okazji w dużej mierze będzie determinować to, jaką formę powinien przybrać prezent. Czy jest to podziękowanie za efektywną współpracę lub świętowanie rocznicy podjęcia się wspólnej pracy? Czy może zastanawiasz się nad znalezieniem odpowiedniego podarunku z okazji świąt bożonarodzeniowych, bądź wielkanocnych? Przykładowo, podarowanie prezentu w formie przeżycia będzie trafnym wyborem w przypadku urodzin klienta, natomiast zestaw prezentowy doskonale sprawdzi się jako dodatek do przedwigilijnych życzeń.

Jak dobrze się znacie?

Prezenty wręczane w ramach relacji zawodowych są o tyle trudniejsze w wyborze, że wymagają znalezienia złotego środka pomiędzy ich personalizacją (która uczyni je, z pewnością, bardziej niezwykłymi) a przestrzeganiem granicy prywatności (której przekroczenie może sprawić, że klient poczuje się zakłopotany). Z tego względu, wymaga to dużo wyczucia i wyrafinowania. Niewątpliwie jedna relacja biznesowa nie może się równać drugiej. Na pewno zdarza się, że z jednymi klientami jesteś skłonny szybciej zrezygnować ze sztywnej, biznesowej etykiety, podczas gdy relacje z innymi, pomimo długiego upływu czasu, nadal są oparte o określone konwenanse i reguły. Warto to wziąć pod uwagę podczas refleksji nad doborem upominku tak, aby nie został on uznany jako zbyt prywatny czy wręcz poufały.

Jaka jest specyfika charakteru klienta?

Odpowiedź na to pytanie pozwoli Ci określić kierunek poszukiwań, mających na celu znalezienie idealnego prezentu. Jeżeli klient jest osobą o pragmatycznym charakterze, preferująca użyteczne i sprawdzone rozwiązania – na pewno ucieszy go upominek, który będzie posiadał konkretne, praktyczne funkcje. Natomiast, jeśli jest kimś, kto przejawia cechy artystycznej duszy i ma naturę estety – upominek nie musi być czymś, czego będzie regularnie używał na co dzień. W oparciu o nasze dotychczasowe doświadczenia, mamy jednak świadomość, że określenie specyficznych cech charakteru klienta i jego preferencji może przysparzać dużo trudności – często po prostu wynikających z faktu, że podczas biznesowych spotkań mogła nie przydarzyć się okazja do ich poznania. To zainspirowało nas do stworzenia innowacyjnego rozwiązania, jakim jest Kolekcja Lifestyle, złożony z propozycji ponad 60 ekskluzywnych produktów. Dzięki temu, że klient zyskuje wolność wyboru prezentu, który najbardziej odpowiada jego gustom i potrzebom – Ty zyskujesz pewność, że sprostasz jego oczekiwaniom.

Jakie są zainteresowania i pasje klienta?

Jest to kolejna kwestia, która pomaga doprecyzować obszar poszukiwań. Wydawać by się mogło, że jest to rzecz tak elementarna, że nie warto o niej wspominać. Jednakże, biorąc pod uwagę jak dużą popularnością nadal cieszą się niespersonalizowane prezenty (takie jak np. kosz ze słodyczami), wydaje się to być uzasadnione. Spróbuj przypomnieć sobie czy w trakcie rozmów z klientem nie pojawiły się informacje o tym jak lubi spędzać wolny czas i co sprawia mu największą przyjemność. A może w jego gabinecie znajdują się elementy, które są w stanie zdradzić te tajemnice? Zdjęcie z udanego wędkarskiego połowu czy figurka golfisty mogą stać się użytecznymi wskazówkami, które z łatwością naprowadzą Cię na właściwy trop.

Jaka jest polityka firmowa w jego miejscu pracy?

To równie ważny, choć często pomijany aspekt dawania prezentów. Zanim zdecydujesz się na podarowanie czegokolwiek klientowi, upewnij się, że jest to zgodne z polityką firmy, w której pracuje. Unikniesz postawienia go w niezręcznej sytuacji, w której będzie zmuszony odmówić przyjęcia upominku. O tej kwestii wspominaliśmy nieco szerzej w artykule o Sztuce dawania prezentów klientom.

Czy jest coś, czego Twój klient nigdy nie dostał?

Jaki upominek na dłużej pozostał w Twojej pamięci? Coś, czego się spodziewałeś czy coś, co sprawiło, że otworzyłeś usta ze zdziwienia i krzyknąłeś “wow!”? Wierzymy, że to właśnie ten drugi typ prezentów jest tym, który sprawia największą radość. Kreatywne pomysły nie muszą być kosztowne i duże. Nie wybieraj przeciętnych, sztampowych i nudnych rozwiązań, jeśli możesz zdecydować się na takie, które wyróżnią Cię na tle konkurencji.

Jesteś ciekaw czym jeszcze powinieneś kierować się przy wyborze idealnego prezentu dla klienta? Dalsze wskazówki odnajdziesz w drugiej części naszego poradnika.