Jeżeli zastanawiasz się jak wybrać prezent dla klienta, aby zyskać pewność, że jest odpowiedni, trafiony i skuteczny – dobrze trafiłeś. W ramach naszego krótkiego poradnika pochylimy się nad zagadnieniem, które spędza sen z powiek wielu biznesmenom. Postaramy się zgłębić najważniejsze kwestie związane z dawaniem upominków w relacjach biznesowych.
Prezent dla klienta – w poszukiwaniu złotego środka
Dawanie i otrzymywanie prezentów skrywa w sobie ogromną moc. O korzyściach płynących z wręczania podarunków głoszą teorie z zakresu psychologii wywierania wpływu społecznego. Zostały one oparte na badaniach naukowych, o których wspominaliśmy w artykule Upominki biznesowe – inwestycja w przyszłość Twojej firmy. Oprócz ciekawostek ze świata nauki, znajdziesz w nim dodatkowo listę niepodważalnych korzyści, płynących z podjęcia decyzji o włączeniu prezentów dla klientów w strategię marketingową Twojej firmy.
W świecie biznesu coraz bardziej popularna staje się tradycja wręczania upominków. Ma ona na celu nie tylko uzyskanie konkretnych korzyści, ale również zwyczajne podtrzymanie pozytywnych relacji. Odpowiednio dobrany podarunek może wysyłać do naszego Klienta ważny komunikat, na przykład:
- Jesteś dla nas ważny/wyjątkowy
- Dziękujemy za dotychczasową współpracę
- Zależy nam na Twoim komforcie
- Dbamy o nasze relacje
- Cieszymy się na dalszą współpracę
Jak wybrać prezent dla Klienta i nie popełnić faux pas?
Siła, kryjąca się za podarunkami może oddziaływać we dwie strony. Jeżeli wykorzystamy ją w umiejętny, a zarazem przemyślany sposób – istnieje szansa, że pomoże nam w osiągnięciu celów zawodowych lub przynajmniej skutecznie nas do nich przybliży. Natomiast, jeśli nie poświęcimy wystarczającej ilości czasu na zgłębienie tego tematu, najprawdopodobniej okaże się, że nie tylko zmarnujemy drzemiący w prezentach potencjał. Może również zdarzyć się, że znajdziemy się w niekomfortowej sytuacji, która może skutecznie pokrzyżować nasze plany na przyszłość.
Zanim zaczniesz rozważać konkretne propozycje upominków biznesowych, zastanów się nad kilkoma istotnymi kwestiami.
Jaki jest Twój cel?
Po pierwsze zastanów się co sprawiło, że rozważasz obdarowanie klienta prezentem. Czy zależy Ci przede wszystkim na tym, aby Twój podarunek zachęcił go do dalszego korzystania z usług Twojej firmy? Oczywiście do tego ostatecznie zmierzamy, ale poprzez subtelne gesty można osiągnąć o wiele więcej. Roszczeniowe nastawienie nie ułatwi Ci zbudowania oraz podtrzymania długotrwałej i jakościowej relacji biznesowej.
Utrudni to też znalezienie odpowiedzi na pytanie: co na prezent dla Klienta? Skupiając się tylko na własnym interesie, istnieje duże prawdopodobieństwo, że klient wyczuje Twoje intencje. Poczuje się jak uczestnik strategii opartej na manipulacji, która ma na celu wymusić na nim określone działania. Szczególną uwagę należy zachować, jeśli w grę wchodzą ekskluzywne upominki. To one bowiem są jako sprawiają wrażenie najbardziej zobowiązujących. O kosztach prezentów i innych kwestiach wartych uwagi, przy ich wyborze piszemy w artykule Prezenty biznesowe z głową, czyli jak skutecznie inwestować w budowanie relacji z klientem.
Nie traktuj sztuki dawania prezentów biznesowych jedynie jako narzędzia do osiągania celów finansowych. Niech stanowi cel sam w sobie – sprawienie radości i wywołanie pozytywnych emocji. To one bowiem odgrywają bardzo dużą rolę w każdej relacji – również tej biznesowej. Dodatkowe gratyfikacje pojawią się szybciej, niż myślisz.
Z jakiej okazji?
Specyfika danej okazji lub okoliczności w dużej mierze będzie determinować to, jaką formę powinien przybrać prezent. Czy jest to podziękowanie za efektywną współpracę lub świętowanie rocznicy podjęcia się wspólnej pracy? Czy może zastanawiasz się nad znalezieniem odpowiedniego podarunku z okazji świąt bożonarodzeniowych, bądź wielkanocnych? Przykładowo, podarowanie prezentu w formie przeżycia będzie trafnym wyborem w przypadku urodzin klienta. Natomiast zestaw prezentowy doskonale sprawdzi się jako dodatek do przedwigilijnych życzeń.
Co na prezent dla Klienta? Poziom relacji ma znaczenie!
Prezenty wręczane w ramach relacji zawodowych są trudniejsze w wyborze. Wymagają bowiem znalezienia złotego środka pomiędzy ich personalizacją (która uczyni je, z pewnością, bardziej niezwykłymi) a przestrzeganiem granicy prywatności (której przekroczenie może sprawić, że klient poczuje się zakłopotany). Z tego względu, wymaga to dużo wyczucia i wyrafinowania.
Niewątpliwie jedna relacja biznesowa nie może się równać drugiej. Na pewno zdarza się, że z jednymi klientami jesteś skłonny szybciej zrezygnować ze sztywnej, biznesowej etykiety, podczas gdy relacje z innymi, pomimo długiego upływu czasu, nadal są oparte o określone konwenanse i reguły. Warto to wziąć pod uwagę podczas refleksji nad doborem upominku tak, aby nie został on uznany jako zbyt prywatny czy wręcz poufały.
Kosze upominkowe czy zestawy z winem i słodyczami będą uniwersalnym pomysłem na podarunek dla Klienta, z którym utrzymujesz bardziej formalne relacje. Jeśli natomiast znacie się lepiej, śmiało możesz pokusić się o atrakcyjny dodatek w postaci np. książki ulubionego autora czy biletów na mecz drużyny, której kibicuje Klient. Przeczytaj, dlaczego kosze upominkowe są atrakcyjnym prezentem i jak je wręczać.
Jaka jest specyfika klienta?
Odpowiedź na to pytanie pozwoli Ci określić kierunek poszukiwań, mających na celu znalezienie idealnego podarunku. Jeżeli klient jest osobą o pragmatycznym charakterze, preferującą użyteczne i sprawdzone rozwiązania – na pewno ucieszą go praktyczne prezenty. Natomiast, jeśli jest kimś, kto przejawia cechy artystycznej duszy i ma naturę estety – upominek nie musi być funkcjonalny.
W oparciu o nasze dotychczasowe doświadczenia, mamy jednak świadomość, że określenie specyficznych cech charakteru klienta i jego preferencji może przysparzać dużo trudności. Nie zawsze bowiem jest okazja, aby lepiej się poznać, czy to podczas spotkań czy rozmów telefonicznych. Jak wybrać prezent dla Klienta, o którym niewiele wiemy?
Aktywne poszukiwanie odpowiedzi na to pytanie doprowadziło nas do stworzenia innowacyjnego rozwiązania, jakim jest Kolekcja Lifestyle. Jest to katalog prezentowy, na który składa się ponad 60 ekskluzywnych produktów. Dzięki temu, że klient zyskuje wolność wyboru prezentu, który najbardziej odpowiada jego gustom i potrzebom – Ty zyskujesz pewność, że sprostasz jego oczekiwaniom.
Jaki prezent dla Klienta biznesowego? Zainteresowania, pasje, hobby
Jest to kolejna kwestia, która pomaga doprecyzować obszar poszukiwań. Wydawać by się mogło, że jest to rzecz tak elementarna, że nie warto o niej wspominać. Jednakże, biorąc pod uwagę jak dużą popularnością nadal cieszą się niespersonalizowane prezenty (np. kosz ze słodyczami), wydaje się to uzasadnione.
Spróbuj przypomnieć sobie czy w trakcie rozmów z klientem nie pojawiły się informacje o tym jak lubi spędzać wolny czas i co sprawia mu największą przyjemność. A może w jego gabinecie znajdują się elementy, które są w stanie zdradzić te tajemnice? Zdjęcie z udanego wędkarskiego połowu czy figurka golfisty mogą stać się użytecznymi wskazówkami, które z łatwością naprowadzą Cię na właściwy trop.
Jaka jest polityka firmowa w jego miejscu pracy?
To równie ważny, choć często pomijany aspekt dawania prezentów. Zanim zdecydujesz się na podarowanie czegokolwiek klientowi, upewnij się, że jest to zgodne z polityką firmy, w której pracuje. Unikniesz postawienia go w niezręcznej sytuacji, w której będzie zmuszony odmówić przyjęcia upominku. O tej kwestii wspominaliśmy nieco szerzej w artykule o Sztuce dawania prezentów klientom.
Czy jest coś, czego Twój klient nigdy nie dostał?
Jaki upominek na dłużej pozostał w Twojej pamięci? Coś, czego się spodziewałeś czy coś, co sprawiło, że otworzyłeś usta ze zdziwienia i krzyknąłeś “wow!”? Wierzymy, że to właśnie ten drugi typ prezentów jest tym, który sprawia największą radość. Kreatywne pomysły nie muszą być kosztowne i duże. Nie wybieraj przeciętnych, sztampowych i nudnych rozwiązań, jeśli możesz zdecydować się na takie, które wyróżnią Cię na tle konkurencji.
Nie zapominaj również o pierwszym wrażeniu. Liczy się nie tylko sam upominek, ale również forma opakowania i sposób wręczenia. Personalizowane prezenty dla firm mogą w dyskretny sposób przemycać logo, claim czy nawet dopasować kolorystykę typową dla przedsiębiorstwa. Design pudełek prezentowych, torebek, wstążek czy nawet dodatków można zaprojektować według własnego pomysłu i dobrać indywidualnie do upodobań Klienta. Nawet niewielki szczegół sprawi, że pozornie zwykły prezent, pozostawi niezwykłe wrażenie. Jeśli więc zastanawiasz się jak wybrać prezent dla Klienta biznesowego, aby wywołał oczekiwaną reakcję, koniecznie weź pod uwagę również oprawę.
Jesteś ciekaw czym jeszcze powinieneś kierować się przy wyborze idealnego prezentu dla klienta? Dalsze wskazówki odnajdziesz w drugiej części naszego poradnika.
—