Sztuka dawania prezentów klientom

Sztuka dawania prezentów klientom

Obdarowywanie kluczowych klientów prezentami to stały element etykiety biznesowej posiadający długą i bogatą tradycję. Bez względu na to, czy dzieje się to w ramach podziękowania i wyrażenia swojej wdzięczności za owocną współpracę, czy też celem uczczenia udanej transakcji – upominki pełnią wiele istotnych funkcji w relacjach biznesowych.

Prezenty dla klientów budują relację, zwiększają zaangażowanie obu stron w podejmowane wspólnie działania i pokazują, że nam zależy. Jednak nie zawsze te cele są osiągane – jeżeli nie zadbamy dostatecznie o ich właściwą formę i odpowiednie wręczenie, mogą wręcz przyczynić się do pogorszenia jakości relacji.

Dlaczego personalizacja prezentu dla klienta jest tak ważna?

W dawaniu prezentów najważniejszym elementem nie jest, wbrew pozorom, sam prezent. Jest nim osoba, która go ma otrzymać. Dlaczego? Spróbuj przypomnieć sobie sytuację, w której otrzymałeś coś, co nie sprawiło Ci radości. Najprawdopodobniej powodem braku euforii z Twojej strony był fakt, że to, co zostało Ci podarowane nie korespondowało z Twoimi potrzebami lub zainteresowaniami.

Prezenty są doskonałą ilustracją tego, jak dobrze druga osoba nas zna i jak wiele uwagi poświęca temu, co mówimy. Z tego też względu priorytetową kwestią jest to, żeby podarunek był jedyny w swoim rodzaju. Jak to osiągnąć? Poprzez personalizację czyli dopasowanie prezentu do jego późniejszego właściciela. Jesteśmy przekonani, że o wiele bardziej ucieszyłoby Cię otrzymanie w prezencie vouchera na wymarzone przeżycie niż markowego długopisu, który otrzymuje każdy inny klient.

Gadżet reklamowy w prezencie

Głównym celem gadżetów reklamowych jest budowanie pozytywnych skojarzeń z marką czy też określonym produktem z naszej oferty. To właśnie ta cecha odróżnia je od prezentów biznesowych, które wręcza się głównie z myślą o budowaniu lub wzmacnianiu relacji.

Ich cechą wspólną jest natomiast pragmatyczny cel, którym jest chęć wpływania na przyszłe decyzje klientów (np. podpisanie kontraktu) i budowanie ich lojalności wobec naszej marki (decyzje zakupowe). Mimo to, warto umiejętnie rozróżniać te dwa rodzaje działań marketingowych. Więcej pisaliśmy już na ten temat w artykule o tym jak skutecznie inwestować w budowanie relacji z klientem.

Drobne gesty, które pokazują jak bardzo cenimy drugą osobę mogą wydawać się mało znaczące. Jednak jeśli przyjrzymy się im z perspektywy psychologicznej to zauważymy, że bazują na jednej z podstawowych zasad współżycia społecznego – na regule wzajemności (opisanej szerzej przez dr Roberta Cialdiniego). Zakłada ona, że w sytuacji, gdy coś otrzymamy, zależy nam na tym, aby mieć pole do odwdzięczenia się w przyszłości. Efekt ten jeszcze silniejszy, jeżeli otrzymamy coś, czego się nie spodziewaliśmy i o co nie prosiliśmy. To z tego powodu prezenty biznesowe mają tak niesamowitą moc zjednywania sobie nie tylko sympatii, ale też lojalności klientów. Dlatego też nie powinny być traktowane jako zbędny wydatek lub coś, co niepotrzebnie zajmuje czas w wypełnionym po brzegi grafiku. Można je raczej nazwać pewnego rodzaju inwestycją, która ma szansę zaprocentować poprzez wzmacnianie długofalowych relacji z odbiorcami naszych produktów czy usług.

Prezent biznesowy: 8 praktycznych wskazówek

1. Wybieraj z głową

Podczas wyboru prezentu dla klienta weź pod uwagę to, co o nim wiesz. Opowiadał Ci ostatnio o świetnym meczu tenisa, który rozegrał z przyjaciółmi? A może chwalił się połowem, bo jest zapalonym wędkarzem? Spróbuj sobie przypomnieć nawet najmniejsze szczegóły, które naprowadzą Cię na konkretny trop. Jeśli nadal nie jesteś przekonany co do tego, na którą propozycję prezentową się zdecydować, doskonałym rozwiązaniem jest skorzystanie z zestawów prezentowych Kolekcje Lifestyle, dzięki którym to klient będzie mógł samodzielnie dokonać ostatecznego wyboru.

2. Upewnij się, że pozwala na to polityka firmy

Pamiętaj, że niezwykle ważne są wewnętrzne ustalenia firmy, w której pracuje na co dzień Twój klient. Niektóre korporacje zabraniają przyjmowania jakichkolwiek form gratyfikacji od osób zewnętrznych. Ma to na celu wyeliminowanie ewentualnych nieuczciwych zjawisk zawodowych. Jednakże, zazwyczaj, jeśli prezent nie przekracza kwoty 250 złotych brutto jest on dopuszczalny i akceptowalny przez większość miejsc pracy.

3. Personalnie.. ale nie zbyt personalnie

Wcześniej wspomnieliśmy o wadze personalizacji prezentu. Postaraj się jednak, aby nie popaść w skrajność – zbyt prywatne prezenty mogą przynieść skutek odwrotny od zamierzonego. Warto zwrócić uwagę, aby nie przekroczyć pewnych granic prywatności, bo odbiorca może poczuć się skrępowany lub zażenowany.

4. Unikaj prezentowych wpadek

Co się do nich zalicza? Alkohol (kolejna butelka w barku? brzmi mało atrakcyjnie, nie sądzisz?), wycieczka zagraniczna, koperta (obydwie propozycje kojarzą się z niezbyt legalnymi praktykami) czy kosz upominkowy (najczęstszy upominek biznesowy). Pomimo tego, że cieszą się dużą popularnością ich wybór nie sprawi, że Twój klient zapamięta Twój prezent na długo.

5. Wyróżnij się!

Twój klient na pewno dostał już niejeden prezent biznesowy. Dlatego ważne jest, aby ten od Ciebie był wyjątkowy. Taki, który zapamięta na długo. Być może jego unikatowość spowoduje, że będzie wspominał go podczas biznesowych spotkań i dzięki temu Twoja firma będzie kojarzona jako ta, która dba o swoich klientów w szczególny sposób? Nie strać tej szansy! Jesteśmy przekonani, że niezwykłe chwile są cenniejsze od rzeczy – potwierdzają to także badania naukowe. Dlatego specjalizujemy się w prezentowaniu przeżyć, także tych, które mogą stać się prezentem biznesowym.

6. Zaskocz, ale nie onieśmielaj

Postaraj się o to, aby prezent stanowił niespodziankę, ale jednocześnie nie onieśmielał. Prezenty zbyt ekskluzywne czy zbyt drogie mogą budzić poczucie dyskomfortu u osoby obdarowanej. Najlepiej sprawdza się dyskretna elegancja w połączeniu z podarunkiem, który pomaga spełniać marzenia chociaż w najmniejszym stopniu.

7. Zadbaj o opakowanie

Nie liczy się jedynie to, co jest w środku – jedną z większych przyjemności jest samo odpakowywanie prezentu. Zadbanie o eleganckie opakowanie prezentowe, że radość z otrzymanej niespodzianki będzie jeszcze większa!

8.  Zaaranżuj miejsce wręczania prezentu

Otrzymanie podarunku w ruchliwym korytarzu nie pozwoli na swobodne cieszenie się jego zawartością. Spróbuj dokładnie zaplanować ten moment. Tak, aby nikt nie przeszkodził Ci w wygłoszeniu kilku (cennych dla Waszej relacji) słów podczas wręczania prezentu oraz aby Twój klient miał przestrzeń na spokojną chwilę radości z tego, co otrzymał.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *